Stilte in elke stap.jpg

Stilte in elke stap

natuurcoaching | yoga | stiltewandelingen

 
 

Verlang je ernaar te leven in plaats van te overleven?

Belemmert angst je te doen wat je graag zou willen doen? Merk je dat je vaak een druk hoofd hebt? En dat je het moeilijk vindt om contact te maken met je lichaam en gevoel? Eigenlijk wil je het liefst overal controle over hebben, maar je merkt ook dat je daarin vastloopt.

Laat mij je helpen om vanuit rust en vertrouwen diepgaand, licht en vrij te leven.

Dat wat je zoekt, is er al.

Het idee van iets moeten of willen bereiken of veranderen om jezelf te leren kennen of om 'gelukkig', 'ontspannen' of 'tevreden' te zijn brengt je verder weg van jezelf.

 

Door rust, ruimte en stilte te creëren help ik jou weer naar je gevoel te luisteren. Naar je innerlijke stem en je eigen wijsheid. Zodat je van daaruit kunt bewegen richting je wensen, dromen en verlangens. Ik help je het leven weer te leren leven.

MIJN AANBOD

Stilstaan is (letterlijk en figuurlijk) een belangrijk onderdeel van wat ik doe en aanbied. In zowel de natuurcoaching, yoga en de stiltewandelingen help ik jou met stilstaan om van daaruit op natuurlijke wijze in beweging te komen.

Stilstaan is niet hetzelfde als stilstand. Stilstaan is mijns inziens zelfs een voorwaarde voor beweging. En daarom begint in beweging komen voor mij met stilstaan.

Om echt duurzaam in beweging te kunnen komen, is het eerst nodig om stil te staan. Stil te staan bij wat er op dit moment is. Van waaruit je vertrekt. Stilstaan om te zien welke eventuele blokkades er zijn in de richting waarin je wil bewegen. Want beweging kan alleen duurzaam zijn wanneer dat wat er nu is gezien en omarmd wordt. Als je stilstaat bij wat is, als je daar contact mee maakt, dat ziet, voelt, omarmt, dan volgt beweging van nature. 

Natuurcoaching

Vanaf september 2020 bied ik natuurcoaching aan. 

Stiltewandelingen

Elke maand organiseer ik één of meerdere stiltewandelingen, zowel vanuit het centrum van Schiedam als net buiten de stad in het weidse poldergebied Midden-Delfland.

Yoga

Meerdere keren in de week verzorg ik yogalessen bij Yogastudio Yoia in Schiedam.

Online stilte aanbod

Door middel van individuele live online ‘stil mij’ sessies begeleid ik jou in en met stilte om ruis plaats te laten maken voor helderheid. Ik nodig je uit om de stilte te herontdekken en in de stilte jezelf.

 
 

STILTEWANDELINGEN

Ik nodig je uit om mee naar buiten te gaan. Om stil te zijn en te vertragen. Te voelen dat je voeten in contact zijn met de grond, dat de wind langs je huid strijkt en je haren in beweging brengt. Door stil te zijn, te vertragen en aandachtig je zintuigen te gebruiken, merk je op wat er nu is. Ik nodig je uit om mee naar buiten te gaan en aan te komen waar je bent.

 

In elke stap aankomen waar je bent.

Buiten wandelen in stilte, in de polder en natuurgebieden tussen Schiedam, Vlaardingen en Delft. Middenin de Randstad dus, en toch temidden van rust, ruimte en stilte. Door je zintuigen aan het werk te zetten kom je uit je hoofd en in je lijf, in contact met jezelf.

Elke maand organiseer ik een of meerdere stiltewandelingen (voor data, zie agenda). Daarnaast organiseer ik speciale edities van stiltewandelingen zoals tijdens evenementen of voor privé groepen.

Praktische informatie Mindful stiltewandelingen:

Tijd: 10.00-11.30 uur
Begin- en eindpunt wandeling: kruising van de Kasteelweg en de Waterstokerstraat: https://www.google.nl/maps/dir//51.9457872,4.3648988/@51.9457566,4.3649015,19z/data=!4m2!4m1!3e1
Deelname kost 15 euro. Ga je vaker mee? Dan kun je de Stiltewandeling strippenkaart aanschaffen (35 euro voor 3 x). De strippenkaart kan ter plekke aangeschaft worden (contant en gepast betalen ajb).

 

Praktische informatie Stil de stad - mindful stiltewandelingen:

Tijd: 10.00-11.30 uur

Begint- en eindpunt wandeling: Park de Plantage in Schiedam

Deelname kost 15 euro. Ga je vaker mee? Dan kun je de Stiltewandeling strippenkaart aanschaffen (35 euro voor 3 x). De strippenkaart kan ter plekke aangeschaft worden (contant en gepast betalen ajb).

Aanmelden kan door via het Facebookevenement van de wandeling te laten weten dat je komt of door een berichtje naar me te sturen via het contactformulier.

Enkele reacties van deelnemers over de stiltewandelingen:
"De geluiden, de stilte. Het was er allemaal al, maar nu voelt het veel ruimer."
"Nu we zo stilstaan na het wandelen, begint het eigenlijk pas. Dan merk je pas echt goed het effect."
“Heerlijk om te kunnen volgen in plaats van zelf na te moeten denken over de route. Ik wandel regelmatig en dan ben ik natuurlijk ook stil. Maar dit is toch heel anders."
"Om elke keer weer terug te keren naar het voelen van je voeten op de grond, dat vind ik echt de tip van de dag."
"Ik vond het heel bijzonder om met een groep in stilte te wandelen. Ik ken jullie verder helemaal niet en toch voelde ik verbinding."
"De nawerking voelt als een soort serene rust die over me gekomen is, door het wandelen."
"In stilte wandelen en het leven proeven."
 

Agenda

Ik organiseer stiltewandelingen en bied natuurcoaching en andere bewuste stille buiten activiteiten aan. Hieronder een overzicht van de al geplande activiteiten. Neem regelmatig een kijkje, soms voeg ik last-minute een evenement toe.

 

​​​
 


 

 Binnenkort plaats ik hier de data voor de stiltewandelingen in 2021.

 

OVER MIJ

Toen ik 5 jaar was, werd ik ernstig ziek en moest ik opgenomen worden in het ziekenhuis. Een traumatische ervaring als klein kind. Als gevolg hiervan werd ik als kind overbeschermd opgevoed, waardoor ik op latere leeftijd angstig werd en het moeilijk vond om echt voluit te leven.

 

Opgegroeid met angst

Al vroeg ontdekte ik dat het leven niet zorgeloos is. Toen ik als klein kind ernstig ziek werd, was ik ontzettend bang. Ik wist niet wat mij overkwam, toen ik werd losgerukt van mijn ouders en afgevoerd werd op een brancard. Ik werd zelfs vastgebonden, omdat ik zo bang was en mij probeerde los te worstelen. In die tijd (jaren 80) mochten mijn ouders alleen tijdens bezoekuren langskomen in het ziekenhuis. Ik voelde mij alleen, niet veilig en had erg veel heimwee. Je begrijpt, een pijnlijk traumatische ervaring voor een kind.

Mijn ziekte als kind liet mijn moeder ook niet onberoerd. Zij werd angstig, maakte zich altijd zorgen over mij en voedde mij ontzettend beschermend op. Als kind kreeg ik dan ook vaak te horen, “Doe dat maar niet, anders word je moe.” Het kwam uit een goed hart, maar uiteindelijk groeide ik op met veel angst en werd ik weinig gestimuleerd om zelf dingen te ontdekken. Wat ik mij toen nog niet realiseerde, is dat het zoveel invloed heeft gehad op mijn ontwikkeling als mens.

 

Gedwongen tot stilstand gebracht

Tijdens de basisschool en het voortgezet onderwijs werd ik veelvuldig gepest. Hierdoor liep ik op de Mavo voor het eerst vast. Ik zorgde slecht voor mezelf, was heel onzeker en dacht dat het schoolwerk me niet zou lukken. Via de schoolpsycholoog kwam ik bij een orthopedagoog terecht. Die gesprekken deden me goed en lieten mijn zelfvertrouwen groeien. Angst en onzekerheid bleven echter nog steeds aanwezig.

Onder die angst en onzekerheid zat ook een behoefte aan avontuur en dingen alleen willen doen. Na de Havo en een Hbo-opleiding ging ik voor het eerst alleen op reis. Tijdens die reizen ontdekte ik dat ik echt op mijn intuïtie kon vertrouwen.

 

Tot ik noodgedwongen tot stilstand werd gebracht. Ik nam mijn werk heel serieus, was heel perfectionistisch, ik kon geen grenzen aangeven en zei overal ja tegen. Ik wist niet anders. Uiteindelijk liep ik opnieuw vast. Tijdens mijn tweede baan kreeg ik mijn eerste burn-out. Mijn eerste burn-out was echter nog niet voldoende zeg ik weleens, want twee jaar later belande ik in een tweede burn-out die uiteindelijk bijna 2 jaar lang heeft geduurd.

De hulp van verschillende therapeuten, het alleen reizen en daarna op mezelf gaan wonen droeg stapje voor stapje bij aan het verder ontplooien van mijn zelfvertrouwen. Maar van tijd tot tijd bleef het wringen. Dan zat ik weer minder lekker in mijn vel, werd ik weer angstiger en kreeg ik depressieve klachten. En ik bleef in werk terechtkomen waar ik het niet echt naar mijn zin had.

 

Maar zo deed iedereen het toch?

Een belangrijk inzicht hielp mij van angst te bevrijden

Tijdens mijn eerste burn-out startte ik met gesprekken met een coach door wie ik mij voor het eerst echt gezien en geholpen voelde.

 

Voor het eerst begon ik te beseffen dat de angst die ik voelde, niet mijn eigen angst was, maar de angst van mijn moeder. Dit was een heel belangrijk inzicht. Ik kon het beter plaatsen en voelde me vrijer en lichter. Die angst was niet van mij, maar wie was ik dan wel zonder die angst?

In deze periode startte ik met mediteren wat mij ontzettend veel bracht. Ik leerde zien hoe ik reageerde op situaties en begon me verankerd te voelen in mezelf. Nog belangrijker: ik leerde dat ik niet mijn angsten, gedachtes en problemen ‘ben’. En ik werd een fan van stilte. Stilte laad me op, in stilte voel ik hoe het met me gaat en in stilte voel ik me verbonden met een groter geheel.

Daarna begon ik met de fysieke beoefening van yoga. Na mijn derde yogales wilde ik meer. Hiervoor leefde ik vanuit mijn hoofd. Probeerde alles te begrijpen. Yoga leerde me voelen. Voor het eerst ervaarde ik fysiek dat ik in bijvoorbeeld een pittige vooroverbuiging nog wel kon blijven doorademen. Ontspannen in de inspanning en het eventuele ongemak. In mijn hoofd begreep ik dat wel, maar door de connectie met mijn lichaam kon ik het voor het eerst voelen.

In die periode kwam ik opnieuw terecht bij die coach die mij eerder begeleid had. Ik voelde me begrepen en zij bracht me terug naar de basis: goed voor mezelf zorgen via goed eten, voldoende slapen, op tijd weer opstaan en buiten bewegen. Zij adviseerde mij om me als ik buiten was te concentreren op mijn zintuigen en daarmee te oefenen. Ik merkte wat dat in stilte lopen met aandacht voor mijn zintuigen met me deed: ik voelde me minder overrompeld, rustiger, dichter bij mezelf, verbonden met de natuur. Langzaamaan genoot ik weer van de dingen om mij heen. En ik herontdekte hoe nodig ik het heb om buiten te zijn en hoe fijn ik dat vind. Vanaf dat moment oefende ik met in aandacht buiten aanwezig zijn en wandelen. Later zijn hier de stiltewandelingen uit geboren die ik nog steeds organiseer.

Toen ik inzag dat de traumatische ervaringen uit mijn jeugd nog steeds invloed uitoefenden op mijn leven, besloot ik mij te laten helpen om mijn trauma’s te verwerken. Dit hielp mij ontzettend goed in het plaatsen van de gebeurtenissen en ze te laten voor wat ze zijn zonder dat ze nog zware invloed hebben op mijn huidige leven.

 

Verandering van binnenuit – ik leerde voluit te leven

In de yogastudio voelde ik mij op mijn plek. Al snel volgde ik meerdere lessen per week en begon het besef te ontstaan dat yoga me iets kon geven wat al die (mentale) hulp van hiervoor me niet gegeven had. Hoewel die hulp van daarvoor me elke keer weer een stukje verder bracht, voelde ik dat er een radicalere verandering nodig was, een verandering van binnenuit. Intuïtief wist ik dat yoga me dat kon brengen. Tijdens een van de zwaarste periodes van mijn tweede burn-out, schreef ik mij in voor een yogadocentenopleiding. Ik wist niet hoe ik het zou gaan betalen en of ik het qua belastbaarheid vol zou houden, maar ik schreef mij in omdat ik intuïtief wist dat het goed zou komen.

En dat kwam het. Ik ging van binnenuit leven en voelde verbinding met een groter geheel. Ik ging dingen doen omdat ik die wilde doen en voelde dat ze bij me pasten, niet omdat ze van buitenaf van mij verwacht werden.

Als vanzelf groeide de behoefte om mijn ervaringen met yoga te delen met anderen. In mijn voorgaande banen voelde het altijd alsof ik een uniform aan had, alsof ik niet helemaal mezelf kon zijn. Tijdens het geven van stiltewandelingen en yogalessen had ik dat niet. Dit kwam puur uit mij en het ging als vanzelf. Dat motiveerde mij mijn kantoorbaan op te zeggen en vol voor de stiltewandelingen en yoga te gaan. Dat is inmiddels ruim drie jaar geleden. Daarnaast groeide de behoefte om meer buiten te werken en mensen 1 op 1 te begeleiden. Met natuurcoaching heb ik een manier gevonden om vorm te geven aan die behoefte van mijzelf en de groeiende behoefte van mensen om buiten te zijn en hun leven van binnenuit te leven.

Terugkijkend besef ik dat ik was gaan leren te leven. Bang om dood te gaan was ik niet, maar bang om te leven wel.

Het leven leren leven met stilte, stilstaan en de natuur als spiegel

Het leven leren leven. Dat gun ik jou ook. Om angst voor leven en/of dood plaats te laten maken voor vertrouwen en overgave. Met vallen en opstaan. Op een aandachtige, milde manier en zonder oordeel. Omdat jij en ik goed zijn zoals we zijn.

Dit doe ik door jou te helpen stilstaan en stil te zijn. Te zijn met wat er is. Ik geloof namelijk dat stilstaan en stilte nodig zijn om te weten hoe het echt met je gaat. Stilstaan bij wat er op dit moment is. Van waaruit je vertrekt. Stilstaan om te zien welke eventuele blokkades er zijn in de richting waarin je wil bewegen. Want beweging kan alleen duurzaam zijn wanneer dat wat er nu is gezien en omarmd wordt. Als je stilstaat bij wat is, als je daar contact mee maakt, dat ziet, voelt, omarmt, dan volgt beweging van nature. Daarom is stilstaan (letterlijk en figuurlijk) en stil zijn een belangrijk onderdeel van mijn natuurcoachsessies, stiltewandelingen en yogalessen.

Ik geloof dat alles met elkaar verbonden is en dat wij als mensen onderdeel zijn van de natuur. De natuur en dat wat je tegenkomt op de yogamat gebruik ik daarom als spiegel.

 

Typisch ik:

  • Als er water in de buurt is, wil ik zwemmen. En dan bedoel ik niet in het zwembad. Nee, geef mij maar een rivier, meer of ven.

  • Hoewel ik geniet van buiten in de natuur zijn en dat ook nodig heb om me goed te voelen, vind ik het ook fijn om boodschappen wandelend te kunnen doen. Daarom geniet ik ervan om in het mooie centrum van Schiedam te wonen met alles op loopafstand bij elkaar.

  • Ik houd van stilte. JA. Maar ik houd ook van mijn lichaam op een vrije manier laten bewegen op muziek. Schudden, trillen, dansen. Om daarna moe en bezweet en met een grote glimlach op mijn gezicht op mijn rug te gaan liggen in stilte. Mmmm…

  • Over mmmm… gesproken, ik houd heel erg veel van gegrilde artisjok op olie :-)

  • Ik geniet intens van een regenboog, het luisteren naar zingende vogels en het kijken naar een boom die door de wind in beweging gebracht wordt. De grote kleine dingen dus.

  • Als ik iets wil, dan ga ik ervoor.

  • Ik houd enorm van spelletjes spelen. Qwixx, Keer op keer en Regenwormen zijn mijn favoriet.
     

 

Ik vind het heel fijn van je te horen. Echt.
Dus deel gerust jouw verhaal met mij. Heb je behoefte aan rust en stilte? Waar loop je tegenaan? Wat zijn je verlangens? En wat houd je weg van je verlangens?
Als je contact met me opneemt, kunnen we samen kijken of er een klik is en of we iets voor elkaar kunnen betekenen.


Vul onderstaand contactformulier in en ik stuur je een bericht terug.

CONTACT

Ik hoor graag van je. 

Dat kan via rianne.collignon [a] gmail.com of

06 465 98 996 of via onderstaand contactformulier.

Regelmatig inspiratie ontvangen? Meld je aan voor mijn Stilte in elke stap inspiratiebrief via http://eepurl.com/dFjO6n.

 

 

© 2020 Rianne Collignon.